mutiara kata:

" Kadang-kadang Allah swt sembunyikan matahari...Dia datangkan petir dan kilat...kita tertanya - tanya kemana hilangnya sinar..rupa-rupanya...Allah swt nak hadiahkan kita pelangi "

Tuesday, September 21, 2010

Bersugi atau memberus gigi

slm...
berapa kali korang berus gigi? x gosok gigi?
aku, paling kurang pon 2 kali...tetapi aku berazam nak gosok gigi byk2 kali..kalu mampu..nak ikut idola iaitu baginda Nabi Muhammad S.A.W bukannya baginda yg dipertuan agong..hehheheh..ampun tuanku, hamba berseloroh jer bukan niat mempermainkan tuanku..tp pada hakikatnyer..tuanku pon kono pollow ( i follow ) Baginda Rasullah S.A.W..

aku ader sedikit info utk dikongsi bersama..(sama-samalah kite belajar ) lagi info disini

Bersugi

Ajaran islam memerhatikan seluruh aspek kehidupan, termasuklah faktor kesihatan dan kebersihan. Tidak terkecuali dengan bersugi ( memberus gigi ).

Selain menjadikan mulut bersih & sihat, bersugi atau memberus gigi juga boleh menjadi jalan pintas utk mendapatkan keredaannya. Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “ bersugi merupakan kebersihan bagi mulut sekaligus keredaan bagi Rabb. “ (Riwayat Ahmad)

Bersugi itu tidak terikat dgn waktu2 tertentu. Ia boleh dilakukan pada bila2 masa shj. Meskipun demikian, ada beberapa adab dan waktu yg diajarkan oleh Rasulullah s.a.w ketika bersugi :

1) Mulakan dari arah tengah.

Kebiasaanya Rasulullah s.a.w mulakan bersugi dari arah tengah lalu ke arah kanan dan menuju ke arah kiri dan diulang sebanyak 3 kali.

2) Hendak wuduk & bersolat

Disebabkan cintanya kpd perbuatan ini, Rasulullah s.a.w hampir memerintahkan umatnya utk bersugi setiap kali berwuduk dan solat. Sabda nabi, “kalau bukan kerana akan memberatkan umatku, tentulah kuperintahkan mereka untuk bersugi setiap kali wuduk.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

3) Memasuki rumah.

Di antara waktu yang disunnahkan bersugi adalah ketika hendak memasuki rumah. Diriwayatkan dari Syuraih bin Hani, ia berkata: “Aku bertanya kepada Aisyah, ’apa yang dilakukan pertama kali oleh Rasulullah jika memasuki rumahnya?Aisyah menjawab, “Bersugi.” (Riwayat Muslim)

4) Bangun Tidur.

Nabi Muhammad s.a.w mencontohkan bersugi setiap kali bangun tidur, termasuklah saat bangun tengah malam. (Riwayat Bukhari, Muslim dan Ibnu Majah ). Dalam riwayat lain, aisyah menyebutkan, “Rasulullah tidak tidur pada malam atau siang, lalu baginda bangun kecuali bersugi terlebih dahulu sebelum wuduk.” (Riwayat Abu Daud )

5) Bersugi meskipun berpuasa.

Dari amir bin Rubaiah, ia berkata, “Aku melihat Rasulullah bersugi ( berulang kali hingga aku tidak mampu untuk menghitungnya lagi, padahal baginda sedang berpuasa.” (Riwayat Ahamad, Abu Daud dan Tirmidzi )

6) Hendak membaca Al-Quran.

Dari Ali ibn Thalib r.a, ia berkata, “Rasulullah memerintahkan kami bersugi: ‘ Sesungguhnya seorang hamba jika berdiri menunaikan solat, malaikat lalu mendatanginya, beriri di belakangnya mendengar bacaan Al –Quran dan menghampirinya. Malaikat terus mendengar dan menghampiri sehingga ia meletakkan mulutnya di atas hamba tersebut, hingga tidalah dia membaca satu ayatpun kecuali malaikat berada di rongganya.” (Riwayat Baihaqi)


Sumber : Suara hidayatullah

Sumber drp: Majalah i / bil. 94 Ogos 2010/ adab muslim / mukasurat 58


"teringat pulak pd kwn aku dulu, hamba Allah tuh dr baling...x gosok gigi..bile nak gi jupe aweks..kumur2 pakai less strine warna biru...hehehehhehe...harap2 dia dah berubah.."

pssstt....jgn gosok gigi sambil buang air kecil /lebihan dlm badan, org kata jd bebal/bodoh..

No comments:

Post a Comment