mutiara kata:

" Kadang-kadang Allah swt sembunyikan matahari...Dia datangkan petir dan kilat...kita tertanya - tanya kemana hilangnya sinar..rupa-rupanya...Allah swt nak hadiahkan kita pelangi "

Monday, August 9, 2010

Ramadhan dtg lagii...

Slm, kepada semua...semoga berbahagia & dimurahkan rezeki...
aku bersyukur dan aku berharap dengan anugerah Allah swt kurnia kan pada diri ku serta insan yg aku sayang semoga sihat walfiat dibulan Ramadhan yg mulia ini. Ya..Allah, berilah kekuatan pada ku utk melakukan amal ibadat dengan tekun di ramadhan. teringat aku pada zaman kecik2..ketika sekolah rendah, aku memang bersemangat berpuasa...x larat pon aku puasa jugak, x tahu nape..aku mesti puasa..Mak aku kejut kan kau bersahur, pergi sekolah...kalu cuaca panas, x tahan panas..aku akan amik tuala kecik basahkan dan letakkan di atas tekuk(leher) bagi mengurangkan terasa hausss....berjalan pulang ke rumah lebih kurang 2 km.....sampai umah terus baring,rebah kan tubuh ku yg kecik ketika tuh..atas tangga simen jiran yg luas depan umah...aduhhh....letih nyer...bila ayah pulang dr tempat keje, ayah akan bawak aku dan adik bersiar - siar..jauh masuk ke dlm kampung..sambil cari air tuak..Bile ayah ajak bersiar - siar jer..terus bersemangat duduk dibelakang ayah manakala adik aku duk depan, sambil lihat permandangan sawah,getah,tembakau,sungai.dan lain - lain....masih ingat lagi, adik ke-3 aku dimarah oleh mak ayah aku dan disuruh duk jauh2 sikit sebab x puasa..adik aku menanggis...bile semua dah mkn, barulah panggil mkn sekali...maybe disebabkan didikan mcm tuh...aku berkeras mesti berpuasa..kalu nak mkn sekali semua org...penah satu ketika aku berpuasa..ketika itu, perhimpunan pelajar sekolah...aku duduk barisan depan, maklumlah aku kan kecik jer..time cikgu berucap..aku rase semacam jer..sejuk..berputar terus gelap..bile aku celik mata aku..aku dlm bilik guru...pada masa tuh, cikgu lelaki tanya aku.." awk puasa tak?", "bersahur tak?"..aku ckp "sy puasa"..cikgu tuh offer aku.."nak buka puasa ke nak terus kan berpuasa"...aku menjawab.."nak puasa"..kalu nak fikir kan memang aku bersemangat berpuasa...tp aku hairan kenapa org2 dewasa skrng ader yg x berpuasa...adik2 kecik leh berpuasa, kita yg dah dewasa x mampu puasa..ader gak dapat kwn2 aku jenis x berpuasa...pelik..kalu keje berat boleh bg reason..nih tak, yg keje kat opis,ber-aircond pulak tuh..boleh pulak duduk ramai2 ngan geng diorang..lpas tuh mkn secara berjemaah...aku berdoa agar kwn aku tuh..berpuasa penuh tahun....

No comments:

Post a Comment