mutiara kata:

" Kadang-kadang Allah swt sembunyikan matahari...Dia datangkan petir dan kilat...kita tertanya - tanya kemana hilangnya sinar..rupa-rupanya...Allah swt nak hadiahkan kita pelangi "

Friday, June 11, 2010

Hirup teh panas di piring -Pengalaman sEwaktu Kecik2

slm, suatu ketika tengah syok bersembang ,berborak ngan kwn aku, tetiba kwn akubagi soalan ini "ko penah minum air dalam piring time kecik2 dulu tak?" katanyer...terus aku terbayang di waktu kecik2 dlm umur 4,5,6 tahun atau time sekolah tadika kot...(aku x pasti).Yang aku ingat adalah time ayah aku bawak aku ke kedai mamak untuk beli sarapan pagi.Sambil menunggu roti siap( tengah di tebar oleh mamak kot). Ayah aku akan order teh tarik 2 cawan.Satu cawan lagi, ayah aku menuangkan dalam piring untuk aku minum, supaya air teh tarik tuh cepat sejuk..betullah, ape yg di ajar oleh guru2 dlm subjek sains..semakin besar atau lebar permukaan sesuatu air panas maka lebih cepat haba akan terbebas..maknanya air panas di dalam pinggan lagi cepat sejuk berbanding di dalam gelas.. balik kepada cerita aku minum dlm piring..mase tuh kalu x silap mamak pasang gusti ...ramai pakcik2 mase tuh...dan ader satu tempat yang masih ingat adalah di kedai mkn/kantin di kem transit tentera darat di Jalan Ampang...dulu ayah aku seorang tentera darat..

p/s: teringat peristiwa tuh,aku rasa bahagia nyer pada masa itu...aku sayang ayah & ma

No comments:

Post a Comment