mutiara kata:

" Kadang-kadang Allah swt sembunyikan matahari...Dia datangkan petir dan kilat...kita tertanya - tanya kemana hilangnya sinar..rupa-rupanya...Allah swt nak hadiahkan kita pelangi "

Tuesday, June 22, 2010

Menikmati keindahan Lautan sambil appolo ikan kunyit di Nenasi,Pahang

slm,
18 hb Jun 2010- Ptg tuh, aku pulang awal dr. opis disebabkan nak packing sikit barang/alat memancing.Sejurus shj sampai di umah terus capai semua peralatan pancing, beg, kasut dan susun depan pintu umah.Nasi kukus ayam goreng di jadikan mkn mlm..jam menunjuk pkul 8.20pm, aku bergerak umah menuju ke opis.Sebaik shj sampai, diaorang(Nasa,apizz & zali) dah ready kat parking P1, Maju junction..Jam 9.0o lebih bertolak ke kuantan.Dlm perjalanan..semasa singgah di stesen minyak petronas bentong, kami nampak kejadian hendak bertumbuk dan maki hamun di antara brother melayu ( bawak lori ) dan 2 org chinese muda (bawak myvi biru).Pada masa tuh, semua mata terarah kepada kejadian itu. Jam 12.30 a.m/19 hb Jun 2010, kami selamat tiba di umah ibubapa Nasa (Taman Sepakat) dan solat lalu terus tido...
* info: .Depan umah ibubapa nasa ader pokok mangga & 2 biji kete suzuki swift kuning & biru.. minat kete swift kot.
19 hb Jun 2010 - Tersedar daripada tido,basuh muka dan terserempak ngn ayah nasa, Salam dulu.."pakcik" kata aku. Akupon bersiap2, hampir jam 5.00a.m, kami bertolak dari Taman Sepakat menuju ke Nenasi.Setelah sampai di Nenasi,kami singgah di masjid (dah lupa nama masjid tuh) kami mandi2, gosok gigi dan bersolat..sesudah itu, bertolak menuju ke Jeti Nenasi dan breakfast roti telor & tea O panas.. Jam 11.00 a.m, baru naik boat.Tensen nyer menunggu boat dan shofi.Info yg aku perolehi,mengata boat sepatut kitaorang naik telah rosak dan di ganti ngan boat lain yg bersaiz kecik drp boat yg asal ( x syok lah, tidak seperti yg dirancang).Setelah shofi dtg, barulah boat bertolak menuju ke tukun bg tujuan mencari umpan idup dgn menggunakan kaedah 'Appolo'. Terasa best appolo, nyelah maner x best sekali naik 5,6 ekor sekali ikan kunyit.bersaiz 3,4 jari saiz tangan aku.kami bergerak dr tukun ke tukun lain mencari ikan.Penat jugak,tp paling aku x suka ialah bile bab nak buang air.Diorang(apizz& zali) dgn selamba berdiri keluarkan 'pistol' lalu pancut air kat depan boat terus ke laut..aku pon terpaksa ikut cara diorang sbb dah x boleh tahan,bang..Sepnjng tempoh siang hari memancing memang cuaca dlm keadaan baik, tp ikan besar tak naik2 lagi.., hampir mlm..boat bergerak ke tukun paling jauh iaitu berhampiran pulau berhala.Boat yg dinaiki oleh kami adalah kategori A iaitu tidak boleh melebihi 20km dr persisiran pantai (kalu x silap akulah).Mlm tuh, aku labuh kan joran baru,keadaan laut semakin bergelora berserta angin kuat yang mengoyangkan boat kami..perasaan takut tuh memang ader,takut lah kot kot terbalik,dah lah x pakai jaket keselamatan.Bile angin semakin kuat,laut semakin bergelora..tekong start enjin boat dan bergerak dr situ..time tuh, joran aku langsung ikan x sentuh...x tahu naper (xder rezeki) tersangkut ader lah..aku ingat ikan besar rupa2 dpt batu karang..kuat betul tali joran aku, red spider,warna merah,50 lbs...sampai patah batu karang tuh..mlm tuh boat asyik bergerak shj..melarikan boat drp terkena ribut di lautan..dari pengalaman aku, memang susah aku nak tido atas boat disebabkan ketiadaan tempat untuk tido..aku tido atas lebihan gulungan tali sauh,walaupun tali tuh mcm basah2 sikit..akhirnya dpt aku lelapkan mata sekejap..
20 hb Jun 2010 - 5.00 a.m, aku tersedar diorang belum sedar lagi...jam 6.00 a.m aku call wife aku..kejutkan dia,biasa dia kejutkan aku pepagi..kali ni aku kejutkan dia...sungguh pantas masa berlalu sekejap jer..cuaca dah terang..aku duduk di depan muncung boat.sambil menikmati udara segar laut dan permandangan permukaan laut di waktu pagi..memang cantik dan medamaikan...syukur kpd Allah s.w.t dapat gak aku rase akan nikmat ciptaan-Nya..memang xder kat k.L tuh.Xpdc memancing diteruskan..joran aku masih tidak menaikkan ikan seperti yg diharapkan..cuma chief aku yg dapat menaikkan ikan bersaiz besar iaitu 1.7kg,ikan aruan tasek.Kemudian boat bergerak ke tukun terakhir konon2 nak memburu kerapu, pon x dpt gak..dalam xpdc tuh, hanya 2 ekor ikan dpat naikkan ( aruan tasik,1.7kg dan ikan ape ntah,230 gram) selebih nyer ikan hasil appolo, ikan kunyit paling byk,baby kerapu 6 ekor...kemudian kami bertolak ke jeti, sewaktu dijeti sempat gak aku beli ketam 2 kilo(1 kg=9.00) ,teringin lak nak mkn ketam..kemudian bahagi - bahagi kan ikan..mandi,tukar pakaian di masjid..makan di pekan dan menuju ke taman sepakat antar Nasa di rumah ibubapanya dan terus pulang ke K.L...lebih kurang pkul 11 lebih..sampai umh..penat jugak lah..tp seronok disebabkan dapat menikmati keindahan alam dan pengalaman baru memancing di tengah - tengah lautan..
* Xpdc memancing kali memang kurang memuaskan,dgn ketiadaan ikan..org lain yg mendengar aku pergi ke laut memancing ikan mcm kebingungan, kohkohhokhohokhokh...next time pergi lagi bg xpdc balas dendam..
singgah di masjid ini utk solat,mandi,tukar pakaian & sebelum
sarapan pagi dan ke jeti nenasi
Nasa, Zali & Apizz(dari kiri) yang bersedia nak tolak
barang2 ke dlm boat
bersiap sedia nak turun kan brg2 & alatan memancing.

boat dah bersedia hendak membelah lautan
boat telah bergerak menuju ke lautan
Nasa sedang 'prepare' kelengkapan memburu ikan besar..
joran aku yg telah sedia di pasang kekili,2 joran utk
bottom & 1 joran utk appolo
theufo posing dengan pakaian lengkap(without glove)
memburuikan jenahak ke,kerapu ke...
kepenatan memancing di tengah lautan,tapi chief(yg pakai
topi)memang kental,memang kental,panas terik
pun,ilek jer..
permandangan di waktu senja, kelihatan pulau berhala (warna itam tuuh)
di dlm picture adalah merupakan lokasi tukun paling
jauh drp daratan
ini ikan kunyit,hasil tangkapan menggunakan appolo,memang
enjoy,sekali naik 5,6 ekor..
minum air mineral pon byk gak,hauss betul,panazz,panazz...
ikan kunyit
sotong yg dipancing oleh tekong/driver boat..

1. best betol gi mukat mancing ngan kawan2 ni..ayah selalula gie..masa kecik jela penah ikut ayah.

New Entry Pawaka19 Dot Com

"Pengila fan bola sepak argentina yang seksa dari china"

2. wah...banyaknye sotong..rase lapar pulak tibe2..heehe

3. Tq,semoga anda berbahagia..

ehheheh...memang best pon..pengalaman 1 sy tuh,di tengah lautan...tahun depan pergi lagi kat mersing pulak, dah start buat duit collection utk trip memancing tahun dpan..
    memang best dapat makan sotong fresh, masih lutsinar lagi...

4. erm...dpt layan ikan bakar berbuke ni kan best....